Syira Zairil
KEBAIKAN BERPUASA DARI SEGI PERUBATAN

Khamis, 30 Jun 2011 @ 7:14 PTG | 0 Comment [s]

ASSALAMUALAIKUM
Dah lama Syira tinggalkan blog nie mcm tu jer
Macam-macam dah nik kat blog nie
Dengan sawang di setiap coner blog nie
 Spider web pon suke suki bersidai sana sini
Lalang pon dh wat blog nie tempat kediaman mereka
.
.
.
SO
Sebelum Syira nk tunggu detik-detik nak buka posa
Moh le kite buat kojer-kojer cleaner kat blog Syira nie
.
.
.
OK
Berbalik pada citer asal
Sape yg tau KEBAIKAN BERPUASA???
Sila angkat tanggan mcm Syira (tah aper2)
Bila dengar jer nk "BERPUASA"
Semua org dh wat muka tak bersalah
Termasuk ler tuan empunyer blog nie
(aku ler tu)
Nak tau nper???
Sebab-sebabnye adlah seperti berikut:
1. Penat
2. Rasa mcm nak pengsan
3. Kelaparan yg tak terhingga
4. Kehadagaan yg melampau
.
.
DAN
macam-macam lagi lar kan
TAPI
e2 bukan masalah yer sekarang
BERPUASA nie byk kebaikan yer tau
.
.
.
Antaranya:-
1. Penurunan Berat Badan
Ini dapat membantu individu yang mengalami berat badan berlebihan atau 
obes untuk menurunkan berat badan mereka dengan cara yang sihat dan murah.

2. Mempercepat Proses Pemulihan
 Kajian turut mendapati berlaku penurunan suhu badan dan kemerosotan kadar 
asas metabolisme badan ketika berpuasa menjadikan badan menyimpan lebih tenaga.

3. Awet Muda dan Memanjangkan Usia
Hormon pertumbuhan, sejenis hormon anti penuaan didapati
 dirembeskan dengan banyaknya ketika berpuasa.

4. Mengurangkan Risiko Penyakit Aterosklerosis
Kajian turut mengesahkan penurunan dari segi kandungan kolesterol  dan gula.

5. Ketenangan Mental
Dari segi kesihatan mental, umat manusia berasa lebih tenang. 
 Ganjaran yang berlipat ganda pada bulan puasa menjadikan mereka lebih 
bertumpu kepada menunaikan ibadah,sekali gus mengurangkan kes-kes jenayah.

6. Mendisiplinkan Diri Agar Berhenti Merokok
Amalan puasa juga dapat melatih diri meninggalkan amalan yang
 kurang baik seperti mengurangkan nikotin yang berbahaya di dalam tubuh perokok.



.
.
.
Banyakkan kebaikkan BERPUASA nie
So moh ler kiter berpuasa beramai-ramai
tak kira ler puasa ganti ker, puasa sunat ker & sewaktu dgn yer

WASSALAM ^_^


Older Post | Newer Post
Me,Nothing

Assalamualaikum...
Hi peeps!!!
Welcome to My Lovely Blog
I just shared what I like and feel.
Fill free to read my entry.
Thank you :)
“You only live once, but if you do it right, once is enough”


Anything!

Diary About Stuff Site


Let's Talk!




Credits!

Template by : Farisyaa Awayy
Basecode by : Nurynn
Full Edited : Cik Syira Ulala

Best View at GOOGLE CHROME!